Najvažnija pravila hrono doručka

13/06/2016

Dorucak 2 s

Kuva i piše:
Ana Ćubela

Ana profil

 

 

 

hrono-kuhinja-kuvar-ana-cubela

 

Doručak je najvažniji obrok u toku dana. Ujutru treba uneti: masti, proteine i ugljene hidrate. I oko toga nema dileme ni u jednoj verziji hrono ishrane.

Ako propustite ili, još gore, ako preskočite prvi obrok, pokvarićete hronobiologiju dana i nećete više moći da tvrdite kako gospodarite svojom težinom i dimenzijama tela, niti da ispravno upravljate svojim zdravljem.Dr Alen Delabo

Glavna razlika između francuske i verzije hrono ishrane koja se kod nas praktikuje je u količinama i nekim namirnicama. Kod nas važi pravilo da su količine neograničene. Mada se ja sa tim ne bih složila do kraja, iako nikad ne vodim računa o gramima. Nije isto da li ćete pojesti ceo hleb ili četiri kriške. U početku smo svi jeli dosta, posebno za doručak, ali su se naše količine hrane s vremenom smanjivale i dolazile na neku normalnu meru. A mislim da to i jeste poenta ove ishrane – pronaći dobar sistem zahvaljujući kome ćete držati ishranu pod kontrolom, a bićete u prilici da sve pojedete u nekom trenutku.

Kada je o hrono-ishrani reč, pojam apetita nema više isti smisao, jer će organizam sam odbaciti ono što je suvišno. O smanjenju unosa kalorija ne odlučuje više terapeut, već organizam pacijenta. Dr Alen Delabo

U Francuskoj je hleb ograničen, ali zato sir nije.

Ni u jednoj verziji ishrane povrće ne igra bitnu ulogu za doručak, čak je u pojedinim priručnicima pisalo da ga ujutru i ne treba jesti. Ali svi mi dodamo po malo nečeg svežeg, jer nam je povrće često slabo zastupljeno na tanjirima. A i tako nam je interesantnije.

Dorucak 4 s

Voće i slatko su u svim verzijama ishrane zabranjeni ujutru.

U francuskoj verziji akcenat je stavljen na puteru ili maslinovom ulju, siru i hlebu. Ali su takođe dozvoljena jaja i suhomesnati proizvodi. U domaćoj verziji, mlečni proizvodi su ograničeni. Preporučuju se maksimalno do tri ili četiri puta nedeljno i, u restrikciji (fazi mršavljenja), nisu dozvoljeni stari, buđavi sirevi ili kačkavalj.

Kačkavalj je dozvoljen u hrono ishrani, ali se ne preporučuje na početku ishrane

Kačkavalj je dozvoljen u hrono ishrani, ali se ne preporučuje na početku ishrane

Slično ograničenje postoji i u francuskoj verziji ali samo kod određenih morfotipova kojima se preporučuje samo beli sir ujutru. Ali je kod njih ujutru dopušteno povećavati količine sira, ali ne i količine hleba. Osim ako vaša povećana fizička aktivnost ne nalaže drugačije.

Inače, ishrana prema morfotipovima predstavlja važan deo hrono ishrane dr Alana Delaboa, samo je jako teško doći do svih informacija ako ne znate francuski ili barem španski. Još nisam našla knjigu posvećenu morfotipovima na engleskom. Kod nas u zemlji je, za sada, objavljena samo jedna knjiga dr Delaboa i ona se tiče opštih pravila ishrane – “Hrono ishrana na francuski način”.

Dorucak 3 s

Ovde u Srbiji se za doručak jede integralni hleb, mada je to preporuka i u Francuskoj, s tim što se kod nas zabranjuje kvasac, a tamo ne. A kao neko ko već dve godine uglavnom jede peciva bez kvasca, moram da priznam da mi takvi hlebovi mnogo više prijaju i ne bih se vraćala kvascu osim u izuzetnim prilikama kada mi se jede nešto što bez kvasca ne ide. Ali takve stvari jedem retko i primetim razliku u stomaku.

Kada sam ja počinjala sa hrono ishranom na tržištu nisu postojala peciva koja podgovaraju ovim pravilima, sada ih već ima. Samo čitajte deklaracije, jer nije sve hrono iako tako stoji u nazivu. I dalje mesim hlebove, ali barem dva puta nedeljno kupim nešto što je zamesio neko drugi.

Puter je preporučen u svim verzijama ishrane

Puter je preporučen u svim verzijama ishrane

U Srbiji je popularna restrikcija u hrono ishrani, odnosno početna faza u kojoj se zaista brzo i lako gube kilogrami. I ona obuhvata još neka pravila:

  • za doručak se ne mešaju jaja i mlečni proizvodi
  • ne mešaju se dva mlečna proizvoda u istom doručku
  • puter je ograničen na 20-25 grama do četiri puta nedeljno

Ali, kako god jeli ujutru, budite sigurni da ćete tu hranu i potrošiti, jer je ceo dan pred vama. A trošimo se čak i kada sedimo. Ali to se ne može reći za ručak ili večeru, pa sa tim obrocima treba biti pametniji. I u jedno sam sigurna: doručak uvek diktira ostatak dana. Ako jedete premalo, bićete ceo dan gladni i veće su šanse da se u popodnevnim časovima prejedate. Uzmite ujutru kvalkitenu hranu: kvalitetne masti, ugljene hidrate i proteine.

Fotografije su napravljene sa fotoaparatom Canon 700 D i standardnim objektivom. Iako je macro objektiv zahvalniji za slikanje hrane, sa njim se teško slika iz ruke, već bi trebalo koristiti stativ. A ja volim da slikam iz različitih uglova, što je mnogo lakše raditi kada aparat nije na stativu. Jedino što ovih dana moram da radim jeste da jurim svetlo. Jer, kako se godišnja doba smenjuju, tako i svetlo drugačije pada kod mene u stanu.

 

 

 



8 komentara

    1. Za doručak se jedu peciva od 100% integralnog brašna, jede se suhomesnato, jaja, 3 do 4 puta nedeljno mlečni proizvodi, pre svega mlad sir i kiselo mleko. Ne mešaju se u istom obroku mlečni proizvodi i jaja ili dve vrsdte mlečnih proivoda. Ostale kombinacije su dozvoljene. Pet sati nakon doručka ručate. Ručak treba da se sastoji od mesa, ribe ili šampinjona sa nekom salatom ili povrćem. Pet sati nakon ručka je večera. Uveče se jede belo pileće ili ćureće meso, riba, tunjevina, ponekad pečurke ako vam ne smetaju, belanca sa zelenim ili belim povrćem. I to je najvažnije. Nema grickanja između, nema sokova, može voda ili limunada, biljni čaj.
      Nadam se da je sad jasnije 🙂

  1. Meni jako tesko padaju razeno i heljdino brasno i sve sjemenke koje obicno koristim kad pravim hljeb..Pri samoj pomisli na kvasac ,,stomak me pocinje muciti,i zbog toga sve sto iziskuje i malo kvasca ,ja to ne pravim.

  2. Možete li mi reći u kom delu dana treba uzimati suplemente-htela bih da počnem sa spirulinom,oligogalom,uljem crnog kima…?

  3. Da li je dozvoljena kombinacija paradajza i mlecnih proizvoda za dorucak, za vreme restrikcije? Procitah negde na fb stranici da nije bas pozeljno. 🙂

    1. Dozvoljeno je. To se pojavila neka informacija se ta kombinacija nije najbolja zbog iskorišćavanja kalcijum i kalijuma. Nisam sigurna o čemu se radi, ali znam da to nije pravilo i da svi mi jedemo tu kombinaciju.

Ostavite komentar