Hrono izazov: Francuska škola na srpski način

10/09/2016
Canon 700 D

Kuva i piše:

Ana Ćubela

Ana profil

hrono-kuhinja-kuvar-ana-cubela

Uspešno sam započela i 4. dana novog hrono izazova. Ideja je da se sedam dana hranimo isključivo po preporukama dr Alana Delaboa, čoveka koji je smislio hrono ishranu pre više od 30 godina. Osnova ishrane je ista: Jede se u proseku na pet sati, dorulak treba da bude jak, odnosno masan, za ručak se jede meso ili masna riba, za večeru isključivo lagana hrana, pre svega nemasna riba, ponekad, ali samo ponekad belo meso. Najveća razlika je što se kod njega za ručak jede i skrobno (mada to može i u periodu posle restrikcije), užina je obavezna, mada ne mora da bude uvek slatka, i večera može povremeno da se preskoči.

Osnove hrono ishrane:

Osnove hrono ishrane

Najveći problem i razlika je u preporkama za hleb. Kod njega je to veoma ograničeno jer se skrob jede i za ručak. Pa oni koji su navikli da se ujutru dave u hlebu, u ovom izazovu imaju mali problem. Prvi i drugi dan sam sebi tako namestila doručak da nisam bila gladna uopšte, juče sam već ogladnela pre vremena, pa mi je razlika između doručka i ručka bila 4, 5 sata. Ali se i to potpuno uklapa u pravila.

Ovog jutra nisam htela da prepustim nešto slučaju pa sam napravila doručak 100 % prema pravilima, ali poprilično jak. I malo sam “posrbila” francuska pravila. Umesto tvrdog sira, jela sam kajmak. Ne znam da li ga je dr Delabo probao kada je bio ovde u gostima, ali veruje da bi mu bio na spisku prioriteta kada je doručak u pitanju. Jer, kajmak jeste masan.

Po njegovoj preporuci sam spremila dve palačnike od heljde, ali sam koristila moj recept.

• 1 jaje
  • 3 pune kašike heljdinog brašna
  • 1 dcl kiselev vode
  • 1/2 dcl obične vode
  • 1/2 kašike maslinovog ulja
  • Prstohvat soli

Umutila sam smesu i pekla jednu po jednu palačinku. A onda sam svaku nafilovala kajmakom. Po velika kašika u svaku palačinku.

Palacinke od heljde sa kajmakom 2 s

Uz to sam ispržila i jedno jaje i dodala malo pršute koja mi je ostala od pre neki dan. I sve ovo je dozvoljeno kod njega. Takođe, ovakav doručak je dozvoljen i van restrikcije.

Palacinke od heljde sa kajmakom 4 s

Oni koji su prate pravila ne bi trebalo da mešaju jaja i mlečne proizvode. I ako ste početnik u hrono, onda je bolje da pratite pravila restrikcije dok sve ne savladate. Previše informacija mogu da zbune čoveka.

Šta je restrikcija u hrono ishrani

Paradajz sam stavila u tanjir samo zbog boje, nije mi ni palo na pamet da ga pojedem, jer je sve ostalo u tanjiru bila bomba. U svakom pogledu. I kalorijskom i bomba po ukusu. I sasvim sam sigurna da neće ogladneti u sledećih pet sati.

Juče sam za doručak imala sendviče sa puterom i lososom.

Losos i kackavalj 6 s

Za ručak sam pojela gluša sa pilećim mesom i tikvicama u koji sam dodala dve kašike integralnog pirinča. Ovakvo jelo je, takođe, dozvoljeno van restrikcije. U restrikciji može bez pirinča.

Gulas s

Za užinu sam pojela malo crne čokolade. A večerala sam opet oslića, ništa drugo mi se nije jelo.

Kada sir jedemo ujutru, njega onda krase sve njegove vrline. Naći ćemo u njemu dobru porciju životinjskih proteina, kojima ćemo dodati, zahvaljujući hlebu, biljne proteine i šećere da bismo upotpunili poželjnu porciju hrane.

Svi sirevi su dobri i korisni. Treba da ih itaberemo u zavisnosti od ukusa i želja, pod uslovom da su veoma masni, što isključuje beli sir, šolju mleka, neslani sir, jogurt i sve mlečne proizvode u polutečnom stanju.

Naučite da merite svoje obime, a ne težinu: vrlo brzo uspećete da savršeno upravljate vašim potrebnim količinama, a ne da budete dezorjentisani ako pri ruci nemate vagu.

Budimo jasni: ako vam radije predlažemo sir, to je stoga što je on veoma važan za metabolizam kalcijuma: minimalna količina sira, preporučena za vašu visinu, zaštitiće vas, moje dame, od rizika osteoporoze, od koje se treba zaštititi barem dvadeset godina pre pojave menopauze.

Ako ne volite sir probajte da ga stavljate u različite pite. Ili da se polako naviknete tako što ćete u mekan sir dodavati kašiku pavlake. Jer beli sir ne sadrži dovoljno masnoće potrebne da bi se obezbedila juatrnja količina. Sirevi sa surutkom nisu dobri.

Ali i ako ovo ne prođe u obzir dolaze jaja na oko, omleti, šunka, slanina, hleb od integralnog brašna dobro namazan maslacem…..

Dr Alen Delabo, “Hrono ishrana na francuski način”

Dr Delabo za doručak preporučuje sir, ali onaj stari, sa malo laktoze i luno masti. Kao dopuna takvom doručku, mogu da se dodaju jaja i suhomesnato. A mogu i da se jedu umesto sira, ako neko baš hoće tako.