Više od 20 ideja za dane posta

05/01/2015

Kuva i piše:

Ana Ćubela

Ana profil

 

 

 

 

hrono-kuhinja-kuvar-ana-cubela

 

Ovaj tekst je napisan pre početka božićnog posta, ali jenestao sa bloga (da ne ulazim u detalje, pa je naknadno unesen 1. januara. Ali će dobro poslužiti nekome i za početak uskršnjeg).

Ja ne postim. Ali volim da odmorim od mesa i mlečnih proizvoda. Ovo prvo mi se brzo smuči, a ovo drugo me goji. Pa ću iskoristiti ovaj post da se hranim malo drugačije, makar povremeno, a vi možete da očekujete dosta posnih recepata na blogu.

Za početak ću vam dati nekoliko predloga od već postojećih varijanti.

Što se tiče hlebova, ja u njih nikada ne stavljam jaja ili mlečno tako da možete da pravte bilo koji sa bloga, a ovo je mojih TOP 5:

Hleb-od-speltinog-brasna1-SAJT

2. Australijski hleb bez kvasca

Australijski hleb6 SAJT

3. Hleb sa sušenim paradajzom i začinima

4. Ražani hleb

5. Novi ili Smuć hleb

DORUČAK

Za doručak će biti najlakše da kombinujete jake namaze sa hrono hlebovima i malo salate. A možete da spremite i pastu, pogledajte recept.

Evo nekoliko ideja šta možete:

1. Humus (jako zasitan namaz, a za vreme posta ili ako ste vegeterijanac, humus možete i za ručak i za večeru). Pogledajte recept.


Humus1 SAJT

2. Ajvar, kupovni ili domaći, bitno je da nema dodatog šećera ili sirćeta. Evo jednog recepta za domaći pinđur.
Mamain pindzur1 SAJT

3. Pesto. Sada možda ne može da se nađe bosiljak, ali zato možete da ga napravite od peršuna. robala sam i jako je ukusno, ada ne govorim koliko je zdravo. Recept za pesto pogledajte ovde, samo zamenite začin

4. Guakamoli sos ili namaz od avokada. Njega možete da jedete i za ručak. Takođe jako zasitan, pogledajte recept.

5. Baba ganuš ili namaz od plavog patlidžana. Takođe, možete za doručak ili ručak. Osnovna varijanta ovog sjajnog namaza se ionako pravi bez mlečnog, a ja ga tako najviše volim. Pogledajte recept.

babaganoush1 SAJT

RUČAK

Za vreme posta možete tri puta nedeljno da jedete skrobno povrće, pa bi to trebalo da vas zasiti. Ostalih dana možete da jedete ribu ili pečurke ili, recimo, kiseo kupus. ja ga najviše volim bez mesa i jako lepo može da zasiti. Njega, takođe, kao i ribu, možete i za večeru.

Evo par primera za ručak (ali i za večeru):

1. Losos sa blitvom i marinadom

Losos sa blitvom SAJT

2. Pečurke u crvenom vinu

3. Oslić sa kariolom

4. Losos sa zapečenim povrćem

5. Bukovače sa paprikom

6. Karfiol sa začinima

Karfiol-sa-zacinima1-SAJT

7. Skuša sa kelerabom

9. Punjene pečurke

10. Pastrmka sa zelenom salatom

VEČERA

Za večeru možete da iskoristite i nešto sa gornjeg spiska, a možete, na primer, samo veliku salatu sa, na primer, skuvanom kinoom ili amarantom (to je dozvoljeno za vreme posta ili za one koji ne jedu meso). Takođe, mođete grilovano povrće ili nešto sa tunom:

1. Tuna sa kelerabom

Brzinska salata SAJT

2. Tuna sa pastom od tikvica

3. Brzinska salata

Ili da konačno probate sirove tikvice, fenomenalne su i umeju da zasite. Pogledajte salatu

Salata od sirovih tikvica OSWALD



21 komentara

  1. Pozdrav!
    Najprije da se zahvalim na divnim receptima..nova sam u ovom nacinu ishrane,a s obzirom da meso bas i ne volim i godinama ga nisam jela,a voljela bih da se hranim po principima Hrono ishrane, zanima me da li mogu uglavnom ovakva jela da spremam a meso tek ponekad i da to ima pozitivan efekat? Takodje, koliko sam uspjela da procitam za veceru se ugljeni hidrati niposto ne preporucuju,pa me interesuje kako se moze jesti kinoa ili amarant za veceru? Zar to nisu zitarice?..Zahvaljujem puno unaprijed na odgovoru i srdacno vas pozdravljam!

    1. Konkretno, amarant zvanično nije žitarica i pun je proteina, doduše biljnog. I on se ne preporučuje uveče, osim ako niste vegeterijanac ili ako ne postite. Postoji poseban predlog jelovnika za one koji ne jedu meso i onda mogu ovakve kombinacije. Ali ne može malo jedem po jednom, a malo po drugom jelovniku 🙂 Bilo bi dobro da restrikciju izgurate sa mesom, kad ga već jedete, jer su efekti bolji. Ako ga ne volite previše, pravite što češće jela sa kupusastim povrćem (kupus, kelj, karfiol, prokelj, brokoli…) jer tada možete malo mesa, čisto da zadovoljite formu

  2. Puno vam hvala na odgovoru…a gdje mogu naci na sajtu prijedlog jelovnika za vegetarijance? Ako me mozete uputiti,bila bih vam bas zahvalna..voljela bih i njega da pogledam..jos jednom hvala i puno pozdrava!!! 🙂

    1. Doručak:

      Hleb – ( napravite hleb od integralnog ovsenog i raženog brašna, dodajte malo ulja, sode bikarbone i prašak za pecivo, vode. Testo podelite na delovi i izvaljajte u loptice i stavite na pleh. Pomešajte ulje i izgnječite beli luk, mleveni lan, golicu, biber, bosiljak i premažite testo ). Uz hleb možete da pojedete domaći ajvar (bez šećera i sirćeta) i avokado
      Jaja sa prazilukom i crnim maslinama (5-6 kom), hleb
      Jaja sa paprikom, paradajzom,hleb

      Proja (heljdino i integralno ovseno brašno) sa blitvom ili sa pečurkama (umesto mleka se stavlja kisela voda)
      Palačinke (heljdino i integralno ovseno brašno ili od speltinog brašna), ajvar ili sa nekim povrćem
      Namazi:humus, susamov puter (taan) puter od golice, namaz od maslina (u blender ubaciti masline, paradajy, peršun, đumbir i biber), baba ganuš, namaz od pečuraka (prodinstajte pečurke i luk, biber, usitniti u blenderu, po ukusu dodati limun i peršun)
      Žitarice od celog zrna sa bademom i lešnikom
      Kačamak (napravljen sa heljdinim brašnom ili sa speltinim) i bademovim mlekom
      Pita od heljdinih kora sa povrćem (sa tikvicama, ili sa patlidžanom ili sa zeljem)
      Jaja sa povrćem
      Bruskete sa kvasnim hlebom, izrendan paradajz sa origanom i sa malo belog luka
      Napomena: Dovoljno je odabrati 3 kombinacije i njih menjati na nedeljnom nivou

      Ručak

      Brokoli i karfiol sa ribom (iseckati crni luk i šampinjone, propržiti ih. Brokoli i karfiol iskidati na cvetiće pa dodati šampinjonima. Naliti domaćom supom i kuvati 20 minuta. Paradajz iseći na kriške, kao salatu i posuti sirovim suncokretom)
      Ćufte od sočiva sa tikvicama (Sočivo potopiti da stoji u vodi oko 6 sati, zatim samleti u blenderu, dodati rendanu tikvicu i začine, mirođija, peršun, biber, majčina dušica. Smesu oblikovati kao ćufte i ređati u pleh preko pek papira. Zapeći u rerni)
      Punjene paprike sa dinstanim tikvicama i prazilukom, bez pirinča
      Punjene tikvice sa dinstanim pečurkama, bez pirinča
      Salata, grilovano, bareno i sveže povrće sa 30 gr badema ili lešnika sirovih 1x nedeljno ili sa sirom 1x nedeljno
      Kinoa (amarant) prodinstati na praziluku sa povrćem ili pečurkama 2x nedeljno maksimalno
      Grilovane pečurke (bukovače) sa grilovanim povrćem preliveno hladno ceđenim maslinovim uljem
      Zelena boranija sa mešanom salatom (bez zaprške)
      Punjene paprike sa crvenim pasuljem (prodinstati crveni pasulj sa prazilukom, napuniti paprike i preliti sokom od paradajza)
      Crveni ili šareni pasulj sa mešanom salatom (bez zaprške)
      Domaće supe ili čorbe (bez zaprške i rezanaca)
      Kiseli kupus (sarma, podvarak, salata sa crvenom paprikom) . bez pirinča
      Mahunarke možete da jedete do 3x nedeljno
      Amarant ili kinoa 2x nedeljno
      Večera

      Grilovano povrće 2 vrste 2x nedeljno
      Kinoa sa brokolijem 2x nedeljno
      Amarant sa krastavcima
      Sveža salata napravljena od 2 vrste zelenog povrća začinjena hladno ceđenim uljem od koštica grožđa
      Potaž od brokolija, zelena salata sa šakom bundevinog semena (uveče se ne jedu lešnik i badem)
      Grilovane tikvice sa humusom i zelena salata
      Zelena boranija sa salatom 1x nedeljno
      Riba iz konzerve 1x nedeljno
      Napomena:

      Badem ili lešnik uz doručak ili ručak 30g (3x nedeljno)

  3. Draga Ana,

    Hvala vam puno na brzom i detaljnom odgovoru. Puo mi znaci sto mogu pitati za savjet nekoga ko je vec prihvatio ovaj nacin ishrane. Imam jos nekih nedoumica jer mi nije jasno zbog cega se ne smiju kombinovati jelovnici,pa da npr. mogu jedan dan jesti meso za rucak a drugi dan npr.socivo (jer sam procitala da se pasulj i grasak ne jedu za vrijeme restrikcije)? da li se moze jesti boranija? A za veceru bih ribu ili sampinjone sa povrcem. Da li je to ispravno? I jos me interesuje da li se i kada mogu jesti sjemenke, kostunjavi plodovi? I samo jos jedno pitanje :-)…da li mogu popiti cijedjeni sok od povrca(sargarepa,cvekla,tikvica i sl.) tokom dana da unesem adekvatnu kolicinu vitamina jer izbor salata u ovo doba i nije neki?
    Jos jednom se puno zahvaljujem sto imate strpljenja da mi odgovorite i ujedno izvinjavam sto vas ovoliko zapitkujem.

    Srdacan pozdrav,
    Bojana

    1. Ako jedete malo po mesnom, a malo po vegeterijanskom meniju nećete imati baš dobre rezultate. Evo primera amaranta. On je za nas mesojede dozvoljen u restrikciji ujutru zato što ima sve odlike žitarice, a žitarice goje generalno i jedu se samo ujutru u periodu mršavljenja. E sad, pošto je vegeterijancima smanjen obim namirnica pa i unos proteina, dozvoljeno je jesti ga i uveče jer je bogat proteinom, što se ne može reći za sve namirnice biljnog porekla. To je više kompromis.
      Ako krenete previše da mešate, unosićete više proteina i UH nego što treba.
      Drugo je van restrikcije, kada samo održavate kilažu da ponekad posegnete za nekim obrokom sa druge liste

  4. Nedavno sam pocela da pratim Vas blog. Imam nekoliko pitanja.
    Da li sme i kada moze da se jede kostunjicavo voce tipa kikiriki i orah?
    Da li moze kikiriki puter uz hrono hleb za dorucak za vreme posta? I ako sam dobro shvatila zabranjene su pahuljice (ovsene, razane,…), zasto?
    Unapred hvala!
    Pozdrav, Radmila

    1. Od koštunjavog voća u restrikciji jedemo samo badem i lešnik. Orahe i kikiriki možete posle restrikcije ali ne prečesto. To važi i za puter od kikirikija. Na blogu imate recept za puter od suncokreta, to može da se jede. Kao i puter od bundevinog semena. Pahuljice se ne jedu zato što je diskutabilan njihov način obrade i zato što imaju visok glikemijski indeks

  5. Vec sam clan hrono porodice i veoma sam zadovoljna, medjutim dolazi uskrsnji post, ja postim ali posto sam u restrikciji zaista se ne snalazim, pa molim za pomoc. unapred hvala.

  6. Iduce sedmice je post u Islamu…jede se u u zoru nekad oko 3 i navecer oko 9 (taj termin ce se pomijerati) Nemam ideju sta da jedem navecer a da ne bude puno teško…Pokušat cu da održim stecene navika hrono ishrane jedino cu praviti propust jeduci datule navecer.

    1. Nije lako u svakom slučaju. Možda će se javiti neko ko je duže na hrono, a redovno posti kada je ramazan, pa da da neki savet

  7. Draga Ana,

    Da li je kombinovanje mesnog i posnog režima dozvoljeno u slučaju nas koji postimo sredom i petkom i van postova? Ja sam planirala da sutra za doručak kao glavno jelo imam humus, za ručak ribu, ali ne znam šta bih za večeru. Molim vas za pomoć i unapred, od sveg srca, zahvaljujem!

    1. Možete da kombinujete, ali nemojte uvek da izaberete “najtežu” kombinaciju. Jedno je kada neko posti mesecima svaki dan, a nešto drugo kada se to radi dva dana nedeljno, a ostalim danima jedete normalno. Ja inače često jedem za večeru pečurke pa možete njih da spremite. Naravno ako vam ne padaju teško uveče.

  8. Razmisljam ovih dana kako bi se mogle praviti dobre posne, slatke poslastice od kakao butera ( umesto margarina).
    Ali, pored toga sto mu je visoka cena nemoguce mi ga je pronaci. Posebno preko interneta ,posto ga u mom malom gradu nema.
    Pa me zanima, ako ga neko kupuje ,gde kupuje koliko placa i koliko to kosta izan Srbije?

    1. Da li ste pokušali da umesto maslaca stavite kokosovo ulje. Ono je u čvrstom stanju, ima jako lepo ukus i sad već može da se nađe i u većim martekzima.

  9. Jesam, jesam, ali bih da probam kakao buter jer je ,kako procitah ,cvrsci.Kad se stavi kokosov brzo se topi.

Ostavite komentar