Da li znate koji ste morfotip i šta vas najviše goji?

21/04/2017

Kuva i piše:
Ana Ćubela

 

 

 

hrono-kuhinja-kuvar-ana-cubela

 

 

Prilikom postavljanja osnovnih pravila hrono ishrane, francuski doktor Alan Delabo je veliku pažnju posvetio morfotipovima, čak je napisao i posebnu knjigu samo o tome. Radi se o nekoliko najučestalijih oblika tela, odnosno građa i zamkama koja ona donose.

Kod većine razlozi za deformaciju tela leže u istim stvarima: premalo proteina, mnogo kuvanog povrća i previše šećera (slatkiši, skrobno povrće, testa) i grickalica.  Tek kod nekoliko morfotipova razlog za deformaciju leži u nečemu drugom.

Galilee morfotip

Ovo je idealna silueta i za žene i za muškarce.
Obim grudi = obim kukova za žene
Obim struka = obim grudi – 20cm za muškarce i – 30cm za žene
Udovi su proporcionalni, lice duguljasto, težina je idealna

Rubens morfotip

Čest morfotip kod dosta gojaznih žena. Nekada se smatrao lepim oblikom, ali zapravo predstavlja prekomernu kilažu. Grudni koš je normalne širine, grudi su nešto veće, ruke i ramena su oblije, većih dimenzija, a telesna težina je na gornjoj granici idealne. Kukovi su široki, butine oble i jake. Kad se stvori deformitet, javlja se velika telesna težina, stomak je ogroman, zadnjica i bokovi veoma veliki, butine veoma krupne, sa obimnim celulitom, brzo nastaju i promene u gornjem delu ruku u vidu velikog nakupljanja celulita.
UZROCI GOJAZNOSTI I DEFORMITETA: Mnogo kuvanog povrća, voća, mleka i mlečnih proizvoda, naročito jogurta, kao i grickanje izmedju obroka, slatkiši. Mali unos mesa i slabo kretanje.
KAKO REŠITI PROBLEM: Jesti mnogo više mesa, izbaciti potpuno mleko, a mlečne proizvode ograničiti. Potpuno izbaciti slatkiše, grickalice. Za užinu smanjiti unos voća, u obrocima smanjiti kuvano povrća i obezbediti fizičku aktivnost.

Keops morfotip

Ovaj morfotip karakterišu manje grudi i širi bokova, osoba ima izgled kruške. Zadnjica je često spuštena pa noge izgledaju dosta kraće. Takođe se vide takozvane jahaće pantalone, odnosno opuštene i velike butine, dok se stomak poslednji uvećava.
UZROCI GOJAZNOSTI I DEFORMITETA: Previše kuvanog povrća, mnogo krompira, pica, testenina, naročito uveče.
KAKO REŠITI PROBLEM: Jesti više mesa, više masnoća ujutro, voće za užinu. Smanjiti unos kuvanog povrća i skroba.

 

Maja, Galilee, Keops

Maya morfotip

Ovo je podvarijanta Keops morfotipa. Grudi su normalne, ramena uža, ruke kraće, a težina je blizu idealne. Kada ofaj morfotip krene da se deformiše masnoća najviše krene da se skuplja na zadnjici i butinama, a manje na bokovima.Pojavljuju se jahaće pantalone, noge su teške i deluju masivno, butine velike, zglobovi na nogama debeli i otečeni
UZROCI GOJAZNOSTI I DEFORMITETA: Mnogo kuvanog povrća, mnogo hleba, testenina i krompira, mnogo namirnica sa niskim procentom masnoća (biljna ulja, biljne masnoće, jogurti bez masnoća, margarin…)
KAKO REŠITI PROBLEM: Smanjiti ili izbaciti neke od namirnice koje prave deformitet.

Schwarzeneger ili Schwarci morfotip

Grudni koš je mišićav, grudi ne postoje, ruke su mišićave, težina je idealna, ravan stomak, sa izraženim mišićima, noge i ruke su proporcionalne dužine, bokovi su uski. Za muškarce je ovo idealna silueta, ali ne i za žene
UZROCI GOJAZNOSTI I DEFORMITETA: Mnogo mesa u ishrani, a malo povrća, ribe i masnoća.
KAKO REŠITI PROBLEM: Više povrća, naročito raznih salata, voće u popodnevnim časovima.

Mae West morfotip

Sve je u grudima. Ovaj morfotip ima širi struk, a ostalo je sve proporcionalno. Mnogo šećera u ishrani može da od ovog morfotipa učini ružnu siluetu i da doprinese velikom povećanju grudi i struka, velikom stomaku. Udovi ostaju relativno tanku a srednji deo tela se maksimalno povećava.
UZROCI GOJAZNOSTI I DEFORMITETA: Previše šećera.
KAKO REŠITI PROBLEM: Ograničiti unos svih vrsta šećera (slatkiši, veštački zasladjivači, slatka pića, testenine, hleb, itd), a povećati unos svežeg povrća i mesa.

Schwarzy, Mae Vest, Rubens

Don Kamilo oblik (Don Camillo morfotip)

Za ovaj morfotip kažu da je najgori. I uglavnom se vidja kod muškaraca. Grudi su uvećane, ceo trup i ruke su većih dimenzija, nadlaktice su izraženije, zadnjica je mala i mišićava, butine i noge su normalne ili nešto tanje.
UZROCI GOJAZNOSTI I DEFORMITETA: Suviše mesa i skroba, naročito testenina, loše kombinacije hrane (proteini i ugljeni hidrati) i mala količina povrća u ishrani će dovesti do toga da se grudi još više povećaju
KAKO REŠITI PROBLEM: Unositi više povrća, manje krompira, testenina, hleba, pica, obavezno doručkovati.

Oblik peščanog sata (Hourglass morfotip)

Lepa ženstvena silueta, obline su proporcionalne. Kada ovaj morfotip krene da se deformiše usled loše ishrane dolazi do do stvaranja celulita na svim delovima tela, čak i na listovima.
UZROCI GOJAZNOSTI I DEFORMITETA: Velike količine slatkiša i voća, posebno ako se jedu ujutro i posle ručka.
KAKO REŠITI PROBLEM: Potrebno je unositi više proteina (sira, ribe, mesa, itd) naročito za ručak, voće samo popodne kao mala užina.

Monaški morfotip

Grudni koš je sa vidljivim rebrima, ruke su malo tanje, stomak je nešto izraženiji, a noge su tanke.
UZROCI GOJAZNOSTI I DEFORMITETA: Suviše testenine, hleba krompira, kolača, naročito prepodne i za ručak pogoršava ovu siluetu, dovodi do porasta stomaka i stanjivanja nogu.

KAKO REŠITI PROBLEM: Unosom više mesa i ribe i manje hleba, izbegavanjem kombinovanja ugljenih hidrata i proteina u istom obroku (meso i testenina), ova silueta se popravlja.

Stablo drveta morfotip

Ljudi sa ovim morfotipom zaista podsećaju na stablo. Oblik tela je nedefinisan, nema vidljivog struka, kukovi su široki, zglobovi krupni, ruke i noge su krupne.
UZROCI GOJAZNOSTI I DEFORMITETA: Brojne grickalice, užine, preskakanje obroka, slatkiši i skrob.
KAKO REŠITI PROBLEM: Veći unos proteina i salata, kao i veći unos masnoća za doručak.

Monaški tip, Don Kamilo, Stablo drveta

Asketski morfotip

Tanana konstitucija, uska ramenima, tanke ruke, uski bokovi, tanke butine, bez istaknute zadnjice…. Dečački izgled današnjih manekenki.
UZROCI DEFORMITETA: Uglavnom se stvara izgladnjivanjem, niskim unosom kalorija
KAKO REŠITI PROBLEM: Unositi više hranjivih supstanci, naročito ujutro, uzimati užine između obroka, jesti manje povrća uveče, a više proteina u ishrani (riba, jaja, meso, sir).

Izračunavanje morfotipa – da ili ne

 

Dr Delabo je i u svojoj knjizi koja je kod nas objavljena “Hrono ishrana na francuski način” posvetio više strana objašnjavanju zašto je morfotip važan i kako neko može sam da ga izračuna. Imate precizna objašnjenja, ponuđen crtež, tabele, sve što vam treba.

Mene je, moram da priznam, mrzelo da se bakćem sa merenjem. A i morate da imate nonijus, odnosno šubler, da biste to uradili kako treba.

Šubler

Jer je širina zgloba jako bitna za određivanje, i ukoliko to ne uradite precizno, dobićete pogrešne podatke.

To važi i kada koristite online kalkulator za izračunavanje. Morate dobro da se premerite i da unesete podatke. Nekoliko puta sam probala da se izmerim i sa malim pomeranjem dobila potpuno različite morfotipove.

A koliko vidim i većini drugih se to desilo. Pa tako osoba koja je u bokovima 3 puta šira od mene dobije da je monaški ili astetski tip ?!? Ako samo bacite pogled na opis tog morfotipa jasno vam je da ste negde pogrešili. I to dobro. Pa sam ja “bacila” taj kalkulator. Kada budem želela da se precizno izmerim otićiću kod nekoga kome je to posao. Pa da me lepo izračuna, proveri, proceni i da predlog jelovnika. Jer, ne zaboravite, bez obzira na objavljivanje knjiga, niko pametan ne otkriva tajne svog zanata do kraja. Posebno ako se krijete između dva morfotipa.

Na nama, hrono praktikantima, je da isprobamo logične stvari i vidimo šta najbolje radi.

Ukoliko ipak želite da se igrate evo linka za izračunavanje morfotipa. Obavezno unesite i pol.

Ukoliko ne znate francuski tražite pomoć Google translate-a. Shvatićete suštinu.

Ukoliko ono što ste dobili ne odgovara izgledu u ogledalu, budite sigurni da ste pogrešili i pratite opšte savete, a  smanjite u ishrani ono što je označeno kao glavni krivac za taloženje masti u određenim delovima koji se i kod vas pojavljuju. Ako mi je stomak preveliki problem smanjiću skrob na minimum. Ako su mi butine problem, smanjiću kuvano povrće i, opet, skrob. I tako dalje.

Zaključak dr Alana Delaboa o morfotipovima:

Glavni krivci za gojenje

  • Od suviše povrća dobijaju se suviše debeli kukovi i butine
  • Od suviše šećera rastu grudi i zadnjica
  • Od suviše skroba previše raste stomak
  • Od suviše mesa mnogo rastu grudi
  • Od suviše kolača od brašna, šećera i masti rastu stomak i grudi

E sad, ako ste pročitali tekst do kraja i znate osnovna pravila hrono ishrane, onda vam je jasno šta treba da smanjite a šta povećate u ishrani. Skroba manje, kvalitetnih masti i proteina više. To važi za većinu ljudi.

Osnovna pravila originalne hrono ishrane možete da pročitate OVDE, a osnovne sažvakane smernice možete da pronađete u Files u grupi “Hrono recepti”.

U toj grupi već ima dosta ljudi koji se hrane prema osnovnim predlozima pa možete da ih pitate za iskustvo.



Ostavite komentar