Da li morate da budete rob ili robot da biste bili na hrono?

02/08/2016

Sat2 s

Kuva i piše:
Ana Ćubela

Ana profil

 

 

 

hrono-kuhinja-kuvar-ana-cubela

 

Ušla sam već u treću godinu od kako se hranim prema osnovnim principima hrono ishrane. I neke stvari se nisu promenile od kako sam uopšte  čula za ovaj režim. Ljudi su ili oduševljeni ili misle da je to ishrana samo za dokone ljude, one bez dece, posla, fakulteta, obaveza… Da je za one koji nemaju preča posla nego da budu po ceo dan u kuhinji i stavljaju slike na Fejsbuk.

I onda se uvek setim mojih prvih dana u redakciji, kada sam imala starije koleginice koje su svako jutro doručkovale sa decom pre nego što ih ostave ili isprate u školu. Uvek su imale spremljen i ručak. A Jasna “prevodilica” je uvek imala i neku voćku za užinu. Verovatno nije ni znala da tamo negde u svetu postoji hrono ishrana koja podrazumeva tri glavna obroka i užinu. Verovatno je naviku stekla još u kući u kojoj je ona odrasla.

Doručak za poneti

Doručak za poneti

Ne sporim da ima onih koji imaju nezgodno radno vreme, koji moraju da se prilagođavaju drugima, ali to ne menja činjenicu da mora da se jede i ta hrana treba da bude kvalitetna i redovna, onoliko koliko je to moguće.

Kada je dr Alan Delabo smišljao pravila verovatno se rukovodio navikama Francuza. Ni ja do skoro nisam znala da oni imaju određenu tradiciju obedovanja. Pa sam, čavrljajući sa ženom koja živi u Francuskoj, saznala da njima normalno da doručkuju oko 8, ručak im je između 12 i 13, užina oko 16 i večera u 20 sati. Tako im je i u školama, u firmama su pauze za ručak u podne. To im je jednostavno tradicija. Ali se ona ne razlikuje mnogo od života savremenog čoveka i danas, jer je većini radno vreme od 9 do 17. Ima onih koji se ne uklapaju u to pa moraju malo da se rastežu, ali generalno svako može da uglavi tri obroka pa makar i prekšio “zlatno pravilo” od 5 sati. Ja nekad jedem na četiri sata, nekada na šest, nekada na sedam. Sve zavisi kako mi se dan namesti. Ponekad doručkujem kasno, jer nisam mogla drugačije. Dešavalo se i da preskočim večeru jer – život! Ali tada dobijem neverovatan poriv da opustošim frižider oko tri ujutru, pa se trudim da večeru ne preskačem.

Palačinke su jako zgodne za nošenje na posao. Mogu uveče da se spreme, urolaju i spremno sačekaju doručak

Palačinke su jako zgodne za nošenje na posao. Mogu uveče da se spreme, urolaju i spremno sačekaju doručak

Juče, na primer, nisam mogla da doručkujem, gadila mi se hrana. Za ručak sam pojela samo potaž od tikvica, a uveče jednu kašiku ajvara jer mi je jedino on bio prihvaljiv. I da li je to strašno? Ne, nije. Kao što nije strašno povremeno pojesti nešto što se ne uklapa u osnovni režim. Bitno je promeniti navike i navići sebe na redovnu i hranljivu hranu, izbaciti beskorisne grickalice, ogromne količine slatkiša, slatkih napitaka, prekomernu količinu hleba, testa i krompira. I zbog toga čovek u početku mora biti disciplinovan. Ne mora da bude rob ili robot već da se potrudi da izbaci stvari koje su mu štetile i da se nauči redu. Jer većini baš taj red u životu fali. A onda kada osoba shvati da mu je normalna ishrana (a ovo jeste normalna ishrana) postala rutina, onda neka sebi dozvoli povremene ispade, kao što ja sebi povremeno dozvolim picu kad joj vreme nije.

Takođe, ne morate da provodite sate u kuhinji. Hleb spremite onda kada imate vremena. Sada barem na svakom koraku u svim većim gradovima imate da kupite peciva koja vam odgovaraju.

Kupovni hleb od 100% integralnog brašna bez kvasca

Kupovni hleb od 100% integralnog brašna bez kvasca

Takođe, ne mora da se kuva različito za sve članove familije, uvek postoje jela koja svi jedu. Neko će meso sa salatom, neko sa krompirom. I ne mora da se kuva svaki dan. Raznolikost u ishrani uvek treba da bude prioritet, ali ne verujem da će nekome nešto faliti ako isti ručak jede par dana. Takođe, svi mi u blizini posla ili kuće imamo neku kafanu u kojoj možemo da pokupimo jelo, a da tražimo da se spremi onako kako hoćemo.

Nije svaka ishrana za svakoga, ne treba svi da jedu isto, ne moramo da robujemo svim pravilima, ali ne vidim zašto je i kako nemoguće da neko (barem većinu vremena) ima redovne obroke. Osim ako novac nije u pitanju, tu rasprave nema.

Ne mora čovek da bude na hrono, postoji toliko drugih, zdravorazumskih pristupa ishrani, ali je većini njih redovnost i umernost glavni adut.

A opet, osnovna pravila su jako jednostavna:

  1. Doručak treba da bude najbogatiji (ne mora da bude ogroman, već jak i zasitan)
  2. Rulak treba da se sastoji od kvalitetnih proteina i povrća
  3. Užina se jede između ručka i večere, prednost ima voće, orašasti plodovi, crna čokolada
  4. Večera treba da bude što laganija i jednostavnija (riba, belo meso, morski plodovi po preporuci dr Delaboa) i neskrobno povrće

Da li ćete ostatk života baš svaki dan, u svakom trenutku poštovati ova pravila? Ne, život nam ne da da baš svaki sekund isplaniramo. Ali ako se većinu vremena držimo, ne verujem da će nam biti loše.

I meso, definitivno, ne mora da se jede svaki dan.



15 komentara

  1. Potpuno se slažem. Imam dvoje dece, muža i posao i uspevam da se uklopim u doručak pre posla sa decom, ručak oko 13h na poslu jer ponesem kuvani hrono rucak (koji i ukućani jedu) i večeru posle treninga. Da dešava se dan kada ne mogu, ne želim ali je osnova hrono koja je toliko normalna i moguća da je privukla i mog muža tipičnog “meso krompir sir” muskarca. Uspeo je da se uklopi i funkcioniše zdravo prvi put za sve njegove godine. Odgovorno tvrdim da ne uspevaju samo oni bez volje i lenji. Za kraj, spremiti hrono hleb…20 minuta ukupno i to činim svako jutro jer volimo sveže i vruce😊

  2. Draga Ana, odličan tekst!
    Ja sam još uvijek u fazi restrikcije. Trudim se, zaista, da ne prekršim nijedno od pravila. Međutim, desi mi se da za večeru pojedem samo krastavac. Jednom mi se samo desilo da sam je u potpunosti preskočila, ali nenamjerno. Znam da je i to greška, pa mi bude nekako baš, baš krivo. Opet, kada sagledam detaljnije situaciju shvatim da sam prije jela abnormalne količine nezdrave hrane (slakiša pogotvo!!), i u pogrešno vrijeme, tj. nerijetko poslije ili oko 22h. Takođe, nekada prođe i više od 6 sati između obroka (to me najviše nervira i muči), ali baš kada nemam kontrolu nad situacijom. Međutim, preponosna sam na činjenicu da preko 40 dana nisam pojela ništa slatko, ništa od brze hrane, niti od skrobnog povrća i bilo kakvog voća. Dakle, nijednom nisam pojela ništa od nedozvoljenog, niti padam u iskušenje za istim, ali ću se maksimalno potruditi da i ove greške, koje mi se dešavaju, ispravim.
    Lijep pozdrav! 🙂

  3. Sve mogu osim da postujem satnicu.
    Izbacila sam hleb i slatkise. To mogu.
    Ali doručak u 8.30 (jer radim od 8) ok a onda ručak? Kad? Na poslu? Nema šanse. Ja ručam u 17,30h jer do 17h putujem kući sa posla. I kakva večera? Kad? pa još i užina izmedju ta dva! U 23h više na oči ne vidim i palim u krevet.
    Nemoguća misija.

  4. Draga Ana,

    18 meseci sam na hrono. U prvih 6 meseci sa 60 kg sam dosla na 55,5 kg. Za poslednjih 6 meseci sam ponovo dosla do 60 kg i ako i dalje radim sve isto. Dve zadnje sedmice sam u restrikciji. I dalje je 60 kg.
    Ocajna sam!!!
    Pozdrav, Jelena

    1. Pa ne možete da se ugojite ako baš sve radite isto. Osim ako za to ne postoji neki zdravstevni razlog.Svi mogu da osiliraju. Ali da vratite sve što ste izgubili a da ništa niste promenili u ishrani….bolje proverite đta se dešava.

  5. Nisam sigurna da Vam je stigla moja poruka, pa za svaki slucaj da Vas pitam ovde.
    Bila sam na hrono ishrani pre 4 meseca,islo mi je odlicno, ali su mi bili potrebni brzi rezultati, a posto imam visak samo 5-6 kg, kod mene se nije moglo videti tek tako lako. Odlucila sam da probam sa UN dijetom, iako mi je bilo cudno, i jedva sam pristala na taj rizik da jedem voce za dorucak, za rucak unosim krompir, pirinac, a da ima i dana kad mogu da se jedu slatkisi umesto vecere. Ali nekako, uspela sam. Sad je problem odrzavati kilazu, i odlucila sam da to radim uz pomoc hrono rezima.Da mi to bude isharana za ceo zivot, pre svega jer je zdravo. Medjutim, plasim se kakvi ce rezultati biti. 3 meseca sam se pridrzavala dijete koja ni u ludilu nije bliska hrono ishrani, a da se hranim tako ceo zivot nije ni zdravo, a ni ja ne bih mogla. Interesuje me Vase misljenje, da li ste mozda culi za slicno iskustvo, da li postoji verovatnoca da prelaskom na ovaj zdraviji, nacin ishrane, i promenom kombinovanja na koji se navikao moj organizam, dovedem do povecanje kilaze?
    Hvala ti unapred, mnogo bi mi znacilo tvoje misljenje.

  6. Interesuje me da li je CICOKA u hrono ishrani dozvoljeno povrce? Retko ko zna uopste i sta je.

  7. Htela sam da Vas pitam sto se tice satnice. Da li stvarno mora na 5-6 sati ja idem u skolu i vreme za rucak mi je nakon 4. Takodje uvek kada dodjem iz skole sto je opet negde nakon 4 sata od rucka sam puno gladna. Znam da za veceru treba najmanje ali ja bi vola pojela… I jos jedna stvar ako zelimo da skinemo dosta kilograma u restrikciji da li je bolje da se rade cardio vezbe ili vezbe snage? Hvala puno, pozdrav!

    1. Možete da jedete i na 4 sata kad ne može drugačije. Ako ogladnite pre vremena to znači da niste najbolje koncipirali obrok. Što se vežbanja tiče i jedno i drugo je jako bitno ali ne preporučujem da samo vežbate ako nemate ozbiljno iskustvo sa tim. sada ima teretana gde vam je neko stručan uvek na raspolaganju da vam pokaže kako se neka važeba radi.

  8. Draga Ana,
    Nije mi bas najjasnije kako da koncipiram dorucak. Ako sam dobro shvatila,jela mogu da se pripremaju bilo kako,cak i da se prze. Sto se tice dorucka,bitno je uneti masti(maslac..a osim njega sto se jos moze konzumirati?),pored toga proteini i ugljeni hidrati ,kao i mlecni proizvodi. Mene zanima kolko najvise vrsta namirnica sme da se kombinuje,tj unese odjednom? Da li npr pored maslaca mogu samo jos proteini ili mogu i mlecni proizvodi i/ili ugljeni hidrati?
    Hvala unapred

    1. Za doručak se jedu masti, ugljeni hidrati i proteini. Znači možete da jedete hleb (UH), jaja (mast i proteini). Ili palačinke sa sirom i nekim dodatkom tipa ajvar. Ili pitu sa jajima i opet nekim dodacima. Broj namirnica generalno nije ograničen ali je uvek bolje da bude manji broj, barem u osnovnim obrocima. Onda kada vam dođe da napravite neku bahanaliju, može, ali ne bi trebalo svaki dan. Jedemo: jaja, sireve, pavlaku, suhomesnato, integralna peciva, mast, puter, maslinovo ulje, malo povrća….

Ostavite komentar